Ram bicikla
Kako odabrati pravi ram? Ako ste obišli više bicijklističkih prodavnica, po povrtaku kući glava Vam je sigurno puna novih, do sada nepoznatih informacija.
Kao prvo, niste ni znali da postoji toliko vrsta bicikla, a druga stvar - veličina rama bicikla?
Neki pričaju o centimetrima, neki o inčima, a neki S, M, L veličinama…
Naime, ram predstavlja okvir bicikla što ga čini i najvažnijim delom bicikla. Ako ram nije dobar tada ni jedna druga komponenta neće biti dobra, jer će Vam bicikl biti neodgovarajući i neudoban.
Kako odabrati pravu visinu rama bicikla? Za početak je bitno znati da se visina rama meri od srednjeg pogona do ulaska sedalne cevi u ram.
Sada se idemo meriti. Uzmite metar i knjigu tvrdih korica.
1. Stanite bosi uspravno uz zid.
2. Pete stavite skroz do zida.
3. Uzmite neku knjigu i stavite je između nogu (knjiga bi trebalo da improvizuje sedište bicikla).
4. Uzmite olovku i na zidu označite visinu knjige (donju ivicu).
5. Uzmite metar i izmerite udaljenost od poda do crte (u cm).
6. Dobijena visina je unutrašnja dužina noge.
Za drumski trkački bicikl ili trekking bicikl pomnožite unutrašnju dužinu noge sa koeficijentom 0,633, a za MTB je pomnožite sa 0,255.
Za sportsku vožnju i trke odaberite manji ram, a za duže ture izaberite veći ram, kako bi Vaša vožnja bila udobna.
Da bi centimetre pretvorili u inče, dobijenu vrednost podelite sa 2,54 (1 inch= 2,54 cm). Ili ako se radi o proizvođačima koji prave ramove bicikla u nekoliko veličina (S, M, L, XL) evo okvirnih dimenzija:
- S veličina: 16”
- M veličina: 18”
- L veličina: 20”
- XL veličina: 22”
Vila bicikla ili amortizer za bicikl
Nekada su vile bicikla bile zakrivljene zbog udobnosti, međutim danas zbog korišćenja novih materijala, udobnost više nije problem. Iz tog razloga su vile uglavnom ravne jer takva struktura poboljšava upravljanje i stabilnost u krivinama. Vila bicikla možete biti izrađena od materijala
- čelična vila bicikla
- aluminijumska vila bicikla
- titanijumska vila bicikla
- magnezijumska vila bicikla
- karbonska vila bicikla
Neke vile dolaze bez amortizera (za drumski bicikl i vožnju), a neke vile su sa amortizerima, koji sa uglavnom namenjeni za MTB bicikl ili trekking bicikl.
Amortizeri se u pravilu nalaze na brdskim i ponekad na trekking modelima, ali zapamtite - ako amortizeri nisu kvalitetni, bolje je voziti bicikl bez njih jer će vam nekvalitetni amortizeri samo stvarati muke, umesto da služe svrsi.
Glavni zadatak amortizera je smanjiti vibracije, ali većina jeftinih amortizera nakon prelaska preko prepreke maksimalnom brzinom vraća u početni položaj. Isto tako, jeftini amortizeri na sebi imaju klizače koji brzo propadaju i gubi se njihova funkcija, često ćete odlaziti na servis...
O amortizerima za bicikl
Bicikl možd imati prednje i zadnje amortizere ili punu suspenziju, koja radi u centralnoj ravni simetrije.
Osnovni parametri amortizera su krutost, prigušenje, elastičnost i prianjanje, pa tako današnji amortizeri imaju podesiv hod, podešavanje tvrdoće, kompresije, rebounda i opciju zaključavanja (lockout) za lakše savladanje uspona.
Postoji i niz drugih podešavanja koje vozaču omogućuju postizanje maksimalnih performansi, pa je za najkvalitetniju vožnju, važno odabrati i pravi amortizer.
Evo nekoliko smernica prema kojima se možete voditi pri kupovini amortizera:
- krute vile su prikladnije za vožnju uzbrdo jer omogućuju konstantni i čvrst oslonac
- kvalitetniji cross bicikl će imati amortizere sa opcijom zaključavanja (lock out) uz koju se bicikl ponaša kao da nema amortizere
- prednji amortizeri (najčešće na vazduh ili ulje) služe za prigušivanje vibracija i koriste se uglavnom kod brdskih modela (MTB)
- jaki prednji amortizeri sa dugim hodom koriste se za downhill biciklizam
- zadnji amortizeri nalaze se kod brdskih bicikla MTB koji su namenjeni za vožnju po lošem terenu. Takođe imaju mogućnost zaključavanja.
Kod kupovine amortizera svakako morate obratiti pažnju na vrstu rama. Za svaki ram postoji određena vrsta vile koja se uglavnom definiše hodom, a svako veće odstupanje je nepoželjno.
Ako je ram namenjen za vilu amortizer hoda 80 mm, neće smetati ako odaberete vilu amortizer sa 60 ili 100 mm hoda. U slučaju ako stavite običnu krutu vilu, geometrija bicikla će biti narušena i bicikl kod kočenja biće manje stabilan.
Bicikl kupujete sa sedištem. I retko ko ga nakon kupovine zameni. Kao da su svi zadovoljni dobijenim. Ne kažemo da su “fabrička” sedišta nekvalitetna, ali ne odgovaraju svima ista.
Izbor pravog sedišta može biti velika razlika između pakleno bolnih vožnji i čistog uživanja u vožnji.
Kako odabrati pravo sedište? Pa isprobavanjem. Danas ima raznih oblika sedišta (sa rupom ili bez rupe u sredini, nagnuti vrh sedišta….) i punjenja (penasta guma, gel, ergonomosmka….), pa preporučujemo da isprobate barem tri vrste.
Zapamtite! Uže sedište je bolje ako vozite sportski bicikl, a što ste uspravniji u vožnji (trekking i gradska vožnja) treba će Vam šire sedište.
Volan i lula kormana
Volan i lula volana elementi su, koji određuju udobnost.
Dužinom lule definiše se prilagođenost veličine bicikla, ali i lakoća upravljanja bicikla. Ako su izrazito kratke, biciklisti teško kontrolišu smer bicikla, suviše duge lule čine bicikl nedovoljno okretnim. Zato bi dužina lule trebalo uskladiti sa veličinom okvira, tj. dužinom trupa vozača.
Što se tiče volana kormana, on obično dolazi u tri oblika: ravan, blago zakrivljen i u obliku roga (trkački). Krajevi ravnog volana su obično savijeni prema vozaču, a savijen volan bicikla se iskrivi od samog centra.
Kormamni u obliku roga su rezervisani za trkačke bicikle i omogućavaju nekoliko položaja ruku i samim time su najudobniji i najfleksibilniji oblik koji se koristi.
Navlake za kormane najčešće su napravljene od penastog umetnog materijala ili pluta, a postoje i navlake sa gel punjenjem.
Kočnice za bicikl
Kočnice su još jedna od bitnih stavki koje čine bicikl kvalitetnim prevoznim sredstvom.
Ima nekoliko vrsta:
1. Kontra kočnica - zadnja torpedo glava - kočnica.
Ove kočnice standardna su oprema kruzera i bicikla za svakodnevnu upotrebu. Prednosti kontra kočnice (kočenja sa zadnjom kontra glavom) je njena jednostavnost i pouzdanost po svim vremenskim uslovima. I naravno, lako održavanje. Nedostatak je taj što se ona nalazi na zadnjem točku pa ne dozvoljava naglo zaustavljane.
2. V-brake kočnice
koje karakteriše pouzdanost, jednostavnost, lakoća i velika sila kočenja. Da bi ovaj tip kočnica ostvarivao kvalitetno kočenje, obruč bicikla mora biti kvalitetan i centriran. Prednost kočnica je velika sila kočenja, a nedostatak je taj što je pri vlažnim i blatnim uslovima kočenje je i do 60% slabije.
3. Disk kočnice
Dolaze u mehaničkim i u hidrauličnim verzijama. Mehaničke disk kočnice jeftinije su od hidraulične kočnice, ostvaruju slabiju silu kočenja i slabiju modulaciju, ali mogu se ugraditi sa već postojećim ručicama za V-brake kočenje. Kod hidrauličnih disk kočnica potrebna je kompatibilnost između ručice kočnice, uljne cevi, čeljusti diska i rotora kočnice. Prednost disk kočnice je ta što možemo lakše dozirati jačinu kočenja i njihova izdržljivost na visoke temperature je veoma impozantna. Mana je visoka cena. Ali uzimajući u obzir kvalitet koji dobijate, ipak ne možemo reći da je to mana.
Srednji pogon
Srednji pogon bicikla je njegov glavni pokretač i ono što prenosi Vašu energiju na ostatak bicikla. Kako bi taj proces prošao glatko, bitno je da srednji pogon za bicikl bude kvalitetan. Upravo to Vam nude svetski poznati brendovi delova i opreme za bicikl Shimano, KryptonX, Sram i Truvativ. Možete videti u našoj ponudi srednji pogon za MTB, gradski, drumski, trekking, cruiser ili fixi bicikl.
Pedale za bicikl
Pedala za bicikl se razlikuju prema tipu bicikla. U ponudi se nalaze
- MTB pedale
- BMX pedale
- SPD pedale (drumske i mtb) za sprinterice - biciklističku obuću
- Klasične pedale za gradske vožnje
Točkovi za bicikl
Točkovi bicikla su isto tako jedan od važnijih komponenti koji čine bicikl, a ima ih u mnogo različitih oblika i karakteristika.
Tako uži točćkovi imaju manju inerciju pa se bolje ponašaju pri promenama smera i brzine. Oni su isto tako brži, a šire gume su zbog stabilnosti i boljeg prijanjanja pogodnije zamtb biciklizam i gradski.
Isto tako, za trkači bicikl je bolje imati točkove sa višim profilom felne i manjim brojem žbica jer su oni aerodinamičniji.